Followers

April 1, 2011

Apakah Hukum Sambutan Hari April Fool..??

Assalamualaikum....

Sedar x sedar dah masuk bulan April...korang tahu kn
bila menjelang je 1 APRIL setiap thun...mesti korang
fikirkan kan APRIL Fool...Kepada sesiapa yg sambut....

adakah korang tahu akn asal-usul APRIL Fool...???
apakah hukum sambut APRIL Fool...??

Meh sini aku nk share ngan korang.... : )
.........................................................................................................................................................................................................................




Menurut sejarah, Fool’s Day atau April Fool mula diraikan sewaktu
kejatuhan kerajaan Islam yang bertapak berkurun lamanya di Granada ,
Sepanyol yang ditawan oleh tentera Kristian. Akibatnya, penduduk Islam
terpaksa berlindung di dalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri.
Tentera Kristian ternyata tidak berpuashati dan cuba menghapuskan orang
Islam dari bumi Sepanyol.

Oleh itu, mereka membuat satu helah dengan memberitahu penduduk Islam
bahawa mereka boleh keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama barang
keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di
pelabuhan. Di kalangan umat Islam, ada yang mempercayai dan sebahagian
lagi sangsi dengan pemberitahuan itu.Mereka yang mempercayainya telah
meninjau di pelabuhan dan berpuashati lalu memutuskan untuk bertolak pada
keesokannya hari(1 April).

Keesokan harinya, mereka keluar membawa kesemua barangan dan menuju ke
pelabuhan. Pada ketika itulah, puak Kristian mengambil kesempatan untuk
menyerang penduduk Islam berkenaan. Mereka tidak sempat menaiki kapal
kerana semuanya telah dibakar. Manakala orang Islam yang berada di sekitar
telah dibunuh tanpa mengira lelaki,perempuan atau kanak-kanak

Peristiwa berdarah itu kemudian diraikan oleh tentera Kristian yang
kemudiannya menjadi acara tahunan. Apa yang menyedihkan, orang-orang Islam
merayakannya tanpa menyedari bahawa mereka sebenarnya meraikan ulangtahun
pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.


.........................................................................................................................................................................................................................

p/s: Untuk Info Selanjutnya....BOM SINI
sila tkn-------------------------------^


So, dari sejarah hari APRIL Fool ni....korang da ley tahu...apekah
hukum menyambut hari APRIL Fool....

~Renung2kan lah wahai umat ISLAM~
~BooBoo~

2 comments:

Miss Secreto De Amor said...

wah . . . .thnks for the info . .
kdang2 hal cmni , tade org yg thu . . . tu la diorunk smbut . . tp de yg thu ttp wat cm ta thu . sb sronok smbut cmni . .
bak kta ustazah sye .
"ilmu tanpa amal adalah bodoh "
renung2 kan la pada sesiapa
yg thu tp still ta amalkan . .. .

BooBoo said...

Thx for the cmmnt...
Btul gak ape yg awk katekan tu...
Mmg kebyakan dri kite ni Jahil Dalam perkara mcm ni...
:)